Posti

18 september 2019 - Rovaniemi, Finland

Vandaag begon de dag lekker rustig. Fija kwam hier ontbijten en cappuccino drinken. Joni kwam hier om samen met Claire Fins te doen, dus het was een gezellige boel. We hebben samen ontbeten en rond lunchtijd ook samen geluncht.

Om 12.30 uur begon de les. Deze keer leek het wat nuttiger, omdat we uitleg kregen over het project. Er waren twee mogelijkheden: een study tour ontwerpen en organiseren of een activiteit bedenken voor Doerz (een toeristisch bedrijf). Mijn voorkeur ging uit naar de study tour

Als eerst vroeg de docent hoe we dit project zouden indelen. We zijn een klas van 31 mensen, dus het leek vrij logisch om de klas in projectgroepen te verdelen. Toen de docent vroeg wie wat wilde doen, bleek dat super veel mensen de study tour wilden organiseren en ontwerpen. Dit vond ik nogal logisch. Uiteindelijk kwamen we uit op groepen van 8-9 personen en de docent vroeg onze mening daarover. Dus wij (Joni, Fija, Claire en ik) vertelden dat we in Nederland vaak met 5-6 personen werken en dan 8-9 personen wel veel is. De Finnen waren het hier niet mee eens, die vonden dat het wel kon, zulke grote groepen. Maar het was zo dat de twee projectgroepen die de study tour zouden organiseren, eigenlijk ook samen moesten overleggen aangezien er maar één study tour komt. Dit zou betekenen dat je met 17 man aan een klein project werkt… Na een hele discussie zei ik dat het de keuze aan de docent was. We waren namelijk al een uur aan het praten over hoe we de groepen gingen verdelen.

Uiteindelijk hebben we gekozen voor het project voor Doerz, zodat we in kleinere groepen konden werken. Vervolgens moesten we rollen verdelen per groep van 6; drie keer raden wat ik ben… Ik ben project manager, dus ik ga lekker alles in de gaten houden, zorgen dat alles duidelijk en mijn projectgenootjes helpen waar & wanneer nodig.

Wat ik vandaag best bijzonder vond, is dat de docent alles bij ons neerlegde. De klas moest maar beslissen hoe en wat… Maar hallo, zij is toch docent?

Nadat alles voor het project duidelijk was, gingen we groepen verdelen voor het debat. Gelukkig deed ze dat gewoon met lootjes en was er geen gezeur. Ik ga debatteren over de bioeconomy en ben er tegen.

Na de les keek ik weer bij de post en had ik een brief over dat ik een pakketje had gemist. Deze kon ik ophalen bij een Posti (post afhaalpunt) tot en met 20 september. Ik had afgesproken om met Joni te gaan zwemmen, dus ik vroeg haar of we even langs het afhaalpunt konden fietsen. Gisteren had Claire namelijk problemen met haar pakketje ophalen. Het pakketje was namelijk al teruggestuurd… Ik wilde dit niet ook krijgen, dus toen ging ik hem maar direct ophalen, althans dat was het plan. Ik ging dus samen met Joni daarheen. Toen we daar aankwamen, werd verteld dat het pakketje was teruggestuurd. En dat terwijl er gewoon staat dat ik het tot de 20e kon ophalen. Nou, dan hebben ze aan mij de verkeerde! Ik vertelde de meneer dat dit niet normaal is; zomaar een pakketje terugsturen, terwijl ik gewoon ruim optijd was. Toen zei hij dat ik naar een of ander nummer moest bellen van de klantenservice. Maar ik weet dat ik veel sterker in mijn schoenen sta als ik gewoon in gesprek met iemand ga in het echt, dan via de telefoon. Dus ik vroeg om het adres van het hoofdkantoor. Gelukkig kon die meneer mij die geven en morgen ga ik daar dus zeker heen! Ik vind het heel raar dat ze hem zomaar hebben teruggestuurd… Ik word er ook boos van, want hoe moeilijk is het? Het is hun baan om pakketjes te bezorgen en in ontvangst te nemen voor mensen die hem later ophalen. Daarnaast kan het niet zo zijn dat het pakketje weer helemaal wordt teruggestuurd, wat is dit voor iets geks?! Ik zou morgen wel eens goed vertellen wat ik vind van werknemers van Posti hier. En ik hoop dat die gewoon nog bij het hoofdkantoor is...

Gelukkig ging ik na al dit gedoe zwemmen en kon ik het even uit mijn hoofd zetten. Toen ik weer thuis kwam, was Claire aan het koken en zij had per ongeluk wat te veel gekookt, dus ik kon lekker mee eten. Heel fijn!

‘s Avonds hebben de meiden en ik nog huiswerk gemaakt en gezellig gekletst. De avond sluit ik af met een muziekje en verder niks.

1. Margriet:
    19 september 2019
    Pfff en als Lot boos is dan zullen de medewerkers van Posti nog wat beleven..😆
  2. Roel Jonk:
    haha pak ze aan Lot!
  3. Miny:
    19 september 2019
    Lieve project manager.Die titel past je goed.Je hebt het al bewezen bij Posti..Wat een verhaal. De docent kun je ook wel vervangen.Lot ,we zijn trots op je. Ga zo door.
  4. Opa en oma:
    19 september 2019
    Kan ik niet stiekem mee luisteren als je de telefoon aanzet? O, O, O, en dat allemaal in het engels. Ben heeeeel benieuwd. Gaat Claire ook mee? Kan ze kijken hoe jij het doet!!!!
  5. Ada Garssen:
    19 september 2019
    oeps Lot heb medelijden met de posti!
    nee hoor, gelijk heb je, zijn ze helemaal een haartje betoeterd!
    project manager, tja ben niet geheel verbaasd. volgens mij heb je de les al bijna overgenomen! That's my girl! dikke kus
  6. Dirk:
    19 september 2019
    Wij nemen wel een nieuw pakket mee