International Grand Market

5 september 2019 - Rovaniemi, Finland

Vandaag begon mijn dag weer om 9.00 uur. Ik begon met wat stretch oefeningen en daarna ging ik rustig ontbijten. Om 10.00 uur ging ik naar buiten (nu was het nog droog) om te hardlopen. Toen ik moe was, ging ik verder wandelen naar een meer die ik nog niet had gezien. Uiteindelijk heb ik 7,5 km gelopen, waarvan ik 2,25 km heb hardgelopen en de rest dus gewandeld. Ik was niet echt tevreden met mijn hardloop-resultaat, maar ik voelde me wel goed, omdat het verder een fijne wandeling was.

Toen ik thuiskwam, ging ik douchen en daarna rustig lunchen. Ik moet een document van iemand nakijken, dus daar had ik vandaag een begin aangemaakt. Na een uurtje spelling controleren, kwam ik via Instagram er achter dat de International Grand Market vandaag begon! Dus ik pakte mijn fiets en ging naar het centrum. De International Grand Market is, zoals de naam al zegt: een grote internationale markt (vrijwel door het hele centrum van Rovaniemi). Op deze markt staan allemaal kraampjes met iets cultureels uit allerlei landen. Zo stond er een kraampje van Nederland met kazen, een kraampje van Italië met verse pasta, maar ook een met Italiaans ijs. Verder stonden er kraampjes van Duitsland, Oostenrijk, Australië, Griekenland en nog veel meer. Uiteraard waren de meeste kraampjes lekker Fins. Het was erg leuk om over de markt te lopen, maar het is niet handig om over de markt te lopen als je honger hebt, want overal hadden ze eten. Het zag er allemaal zo lekker uit! Ik had net geluncht, dus niet zo’n zin in eten, maar een stokje met fruit en witte chocola erover, kon ik echt niet laten liggen! Daarna was het ook tijd om naar huis te gaan, want vanaf 15.00 uur zou het erg hard gaan regenen.

Toen ik thuis was, ben ik weer verder gegaan met het document nakijken. Dit heb ik twee uurtjes gedaan. Daarna ging ik (voor de tweede keer vandaag) lekker douchen, ik was namelijk best moe. Ik ging weer paddenstoelen risotto maken, dus daar moest ik wel een beetje wakker voor zijn… Ik heb samen met Claire gekookt en daarna de risotto lekker opgegeten. Na het eten zijn we nog wat wijzer geworden, want we hebben gekeken wat het verschil is tussen een octopus en een inktvis. Wisten jullie dat er 115 soorten octopussen en 780 soorten inktvissen zijn?  Ik niet...Wat we verder hebben geleerd: iedere octopus is een inktvis, maar niet iedere inktvis is een octopus… Een octopus heeft acht tentakels en een inktvis heeft tien tentakels (acht armen en twee langere voedingstentakels). We zijn trouwens ook aan het kijken of we van yoghurt ijs kunnen maken. Ja, dit gebeurt er als wij samen gaan eten…

Na het hele eetavontuur met Claire, ging ik met mama Qwixxen via Whatsapp videobellen.

Verder ga ik deze avond weer lekker niksen.

Tijdens het schrijven van deze blog werd ik drie keer gestoord door een ijscoman deuntje, ik ben er nog niet achter wat het is…

*Update 21.30 uur: ik heb vernomen van Sven dat het gewoon een echte ijscoman is.

1. Dirk:
    5 september 2019
    Gezellig allemaal
  2. Opa en oma:
    6 september 2019
    gezellig druk daar..Jammer dat je net had gegeten. ha ha . maar wel weer een goede dagbesteding sjonge,sjonge.
  3. Miny:
    6 september 2019
    Fijn dat je Sven nog hebt om informatie in te winnen.Mooi lesje voor ons over Octopussen en Inktvissen.Dank je.