Northern Business Environment

4 september 2019 - Rovaniemi, Finland

Hè hè, vandaag was het eindelijk zover: de eerste echte schooldag. Ik had mijn wekker om 9.00 uur gezet, zodat ik in de ochtend nog wat spieroefeningen kon doen en de dag fit kon beginnen. Daarna ging ik even lekker douchen en ontbijten. Het was een heerlijk begin van de dag.

Vandaag heb ik Northern Business Environment (een van mijn vakken) van 12.30 uur tot 16.00 uur. Om 12.15 uur had ik met Joni (een ander Nederlands meisje die Tourism studeert), Claire en Fija afgesproken om samen het juiste lokaal te zoeken. Eenmaal bij het lokaal moesten we even wachten tot de docent de deur opende.

Om 12.30 uur begon de les. We hadden net onze tas uitgepakt, laptop op tafel, helemaal klaar om aantekeningen te maken en toen kwam de docent met het idee om het eerste deel van de les buiten te doen. We moesten namelijk met een balletje overgooien. Als je de bal kreeg, moet je je naam zeggen en een woord dat te maken had met de natuur en dat begon met je voorletter. “Hi, my name is Lot and the word is Lapland.” Lapland… Tja, niet per se natuur, maar goed wie een woord met de ‘L’ weet dat te maken heeft met natuur, mag het zeggen! Iemand anders had al “lake” gezegd… Ik vond het echt een stomme opdracht. We zijn oud genoeg om elkaar op een normale manier voor te stellen toch? Tessa zei zelfs dat ze zulke opdrachten met kleuters doet… Ik weet niet wat mijn docent dacht, maar wij zijn volgens mij geen kleuters... Maar goed, ze had het leuk geprobeerd.

Na het balletje overgooien, gingen we Human Bingo doen. We kregen een papiertje met een aantal kenmerken erop en dan moest je rondlopen en aan klasgenoten vragen of een van die kenmerken bij hem/haar paste… Tja, ook niet mijn ding, maar ik deed braaf mee en had uiteindelijk ook bingo (net als iedereen eigenlijk). Alweer had ze het leuk geprobeerd.

Na deze erg “leerzame” spellen, moesten we kleuren. Nu vind ik kleuren in een volwassen kleurboek wel leuk, dus ik was benieuwd naar de opdracht. We kregen een kaart van het noorden van Scandinavië. De kaart was leeg en wij moesten hem aanvullen met de meren, treinstations, vliegvelden, tourist destinations, etc. Ik zal eerlijk zijn, de opdracht was niet moeilijk, maar totaal niet mijn ding. We moesten namelijk in groepjes van zes die kaart invullen… Ik wilde het netjes met een legenda inkleuren, maar een of andere betweter had op alles wat ik zei wel wat te zeggen. Die jongen zei elke keer als iemand een stad op de kaart had geschreven dat het eigenlijk een stukje noordelijker of zuidelijker was. Nou dan heb je aan mij de verkeerde, maar goed ik moet vriendelijk blijven en zei ik op een gegeven moment maar dat hij die punt die de stad aanduidde mocht zetten waar hij wilde. Wat was ik blij dat de docent ons daarna 25 minuten pauze gaf. Wederom, had de docent het leuk geprobeerd…

Nou, na de pauze begon de echte les. Althans, zo zei de docent het. Ze begon de les nogal bijzonder. Ik citeer: “I don’t mind if you want to do something else during this lecture.” Uhm… Oke? Eigenlijk kondigde ze hier al mee aan dat ze nutteloze informatie ging vertellen. En ja hoor, daar begon het. Ze ging uitleggen welke landen behoren tot de Arctic Region. Nu vond ik dat vrij logische informatie (ik kan natuurlijk niet voor iedereen spreken)... Verder ging ze het hebben over waarom toerisme goed is voor Lapland, maar ook wat minder goed is aan toerisme. Dit is even kort samengevat waar het over ging. Ik snap best dat niet iedereen dit weet, maar de klas zat vol met studenten die toerisme studeren… Ik denk dat het een interessant vak kan zijn, als ze nieuwe informatie geeft de volgende keer. Dus daar hoop ik op! Om niet alles af te zeiken: het was ook maar de eerste les, even een “inkom-lesje”.

Toen ik weer thuis was, had ik super veel zin in groentesoep, dus ik pakte mijn fiets en ging groente halen voor mijn groentesoep. Hier in Finland heb ik nog niet echt soep gevonden dat smaakt en eruit ziet als in Nederland, dus er zit maar één ding op: zelf maken. Groentesoep maken, is natuurlijk een eitje: beetje groentebouillon, wat groenten en klaar. Als voorgerecht had ik dus een lekkere groentesoep. Ik had me niet alleen verheugd op mijn soep, maar ook heel erg op mijn... pizza!  Dus als hoofdgerecht had ik pizza. Daarna zat ik weer eens bomvol.

Na het eten ging ik weer verder met mijn Spaans overzicht en daarna heb ik gezellig met Bianca (m’n schoonmoeder) gebeld. Maar mijn dag was nog niet voorbij, want daarna heb ik ook nog eens met Tessa gebeld.

Na deze dag ben ik kapot moe en is het tijd om in bed te relaxen.

1. Rens:
    4 september 2019
    Leuk! Hahaha ik moes ook human bingo doen bij intro van studie, vond t wel grappig eigenlijk 😂
  2. Tessa:
    4 september 2019
    Het was gezellig om weer even te bellen, snel weer!
  3. Ada Garssen:
    4 september 2019
    Hahahahahah,lachen die eerste dag jou! Ben benieuwd wat je de volgende les gaat doen. Straks lekker slapen morgen weer een intensieve dag😅 dikke kus mama
  4. Opa en oma:
    4 september 2019
    We leren wel een hoop spelletjes die je als je weer terug bent met ons kan doen!!! ha ha
    Maarja je kon je kwade energie goed kwijt in de groetensoep, allles lekker makkelijk..

Kus, Opa en Oma
  5. Miny:
    4 september 2019
    Wat een dag en zo’n mooi weergeven door jou.Klasse.
    Dan weet je later hoe het beter kan.Maar Leuk je ervaring met ons te delen.Om te smullen.Kleuter of student.
  6. Merel:
    5 september 2019
    Klinkt als een makkelijke eerste lesdag, maar dathoort erbij! Nog weken genoeg om nieuwe dingen te leren! Ben benieuwd naar de andere lessen!
    Xxxmerel