Naar Auttiköngäs

17 augustus 2019 - Rovaniemi, Finland

Vandaag hadden we weer een rustig dagje. De Old Squares Market, Auttiköngäs en vissen stonden op de planning. Om 12.00 uur gingen we op pad.

De Old Squares Market was net buiten het centrum van Rovaniemi. Sven en ik dachten dat we daar wel een uurtje rond zouden lopen, maar toen we aankwamen zagen we dat het een hele kleine markt was. Met vijf minuutjes waren we er al helemaal overheen gelopen. Het was leuk om te zien, maar verder niet bijzonder.

Na de markt gingen we even snel boodschappen doen en daarna naar de volgende activiteit: Auttiköngäs, een waterval. Het was vanaf Rovaniemi een uurtje rijden.

Toen we daar aankwamen keken we even goed naar de kaart, om deze keer zeker te weten dat we goed zouden lopen. We zagen dat er maar één route was, maar wel met een paar omweggetjes vanwege werkzaamheden. Nou dan kon er weinig misgaan. “Volgens mij is deze wandeling maar 500 meter, dat kunnen we nog wel even doen zonder de rugzak.” We begonnen de wandeling en na vijf meter waren we al bij de waterval. De waterval viel een beetje tegen, omdat het geen natuurlijke waterval was. Toch was het leuk om er even te zijn. We vervolgen de wandeling. Jammer genoeg was ons inschattingsvermogen over de lengte van de wandeling ver te zoeken… De wandeling duurde langer dan we dachten en we liepen alleen maar bergopwaarts. Het was best vermoeiend, maar ik wil niet te veel klagen, want wat was het een mooie wandeling! Op onze pauzeplek hebben we wat bosbessen geplukt en lekker opgegeten om weer op energie te komen (aangezien wij alleen de camera mee hadden). We kwamen op een gegeven moment ook bij een uitkijkpunt en dat was de wandeling ook wel waard. Vanaf het uitkijkpunt was het nog maar een kippeneindje naar onze auto. We gingen bij het restaurantje even een ijsje eten en wat drinken, voordat we begonnen aan de volgende activiteit.

Toen we onderweg waren naar het visplekje begon het keihard te regenen, dus reden we maar door. We spraken af zodra het droog was wel op het eerste beste plekje te staan, maar het bleef regenen. Langs de weg stonden verschillende bordjes met een soort vlinder erop, dus Sven wilde daar graag even kijken. Het bordje leidde ons naar het water en dus een mooi plekje om te vissen. Sven wilde niet gewoon bij het strandje, nee hij moest een stukje verderop bij allemaal gladde stenen vissen, dus dat deden we. De heenweg over de stenen verliep vrij soepel (de terugweg overigens wat minder). We hadden weer de thermoskan mee om thee te maken, dus bij het vissen dronken we een lekker kopje thee. Wederom waren we niet met z’n tweeën, deze keer waren er 100 mini muggen bij. We hadden nu gelukkig DEET mee, dus we hebben ongeveer een liter opgesmeerd. Na teleurstellende resultaten, stopten we er maar mee en gingen we weer naar huis.

Ik besef me steeds meer dat het avontuur dichterbij komt en dus afscheid nemen van Sven ook. Ik kijk uit naar deze periode, maar ik vind het erg moeilijk om weer afscheid te nemen. “De laatste pleister.” Ondanks dat kijk ik terug op een super vakantie met Sven en met die gedachte sluiten we de avond af.

1. Opa Jan en oma Janny:
    17 augustus 2019
    Je krijgt het straks ook druk met school, denken we rn dat geeft gelijk weer een hoop afleiding. Boven dien ook straks voor jezelf weer zorgen. Knuffel. Opa oma.
  2. Dirk:
    17 augustus 2019
    Ik heb al zn om t straks allemaal te zien
  3. Miny:
    17 augustus 2019
    Ja even bij je kijken zou ik of wij ook wel willen.En ook zulke leuke ervaringen op doen zoals jij zelf. Wat een belevenis .En zulke leuke verslaggevingen maken als jij.Grote klasse.Wij zijn er van overtuigd dat het allemaal gaat lukken zeker met de gedachte aan de fijne week met Sven en het vooruitzicht dat Ada en Dirk er in oktober ook zijn.Iets om weer naar uit te kijken en de ervaring te kunnen delen en laten zien van je eerste weken studie.Veel liefs en een dikke kus van Opa Wim en Oma Miny.