Rendier gespot

16 augustus 2019 - Rovaniemi, Finland

Vandaag hadden we een rustig dagje. We hebben lekker lang in bed gelegen (tot 10.30 uur ongeveer). Daarna gingen we ontbijten en naar Culture House Korundi, een kunstmuseum in Rovaniemi. Dit museum was niks voor ons. We vonden het vrij depressieve en nietszeggende kunst. Jammer, maar helaas... Volgende keer beter. Er waren trouwens ook erg veel schilderijen die “november” heten.

Na het museum gingen we naar Motonet, een outdoor winkel, op zoek naar DEET, want deze middag en avond stond vissen op het programma en we wilden niet helemaal lek gestoken worden. Bij de outdoorwinkel hadden we ook een aantal blinkers gekocht. Vervolgens gingen we naar de Prisma (lekker voorspelbaar). Daar gingen we een vishengel kopen, een fleece deken en uiteraard eten.

Na de boodschappen was het tijd om onze spullen te pakken. Boeken in de tas, eten & drinken mee, fotocamera mee en uiteraard de visspullen. We reden naar een visplek die Sven had uitgekozen en hadden afgesproken onderweg goed op te letten of we nog andere leuke plekjes zagen. Af en toe probeerden we een zijstraatje, maar we kwamen helaas alleen privé-wegen tegen en daar mochten we niet vissen.

Op een gegeven moment dachten we de perfecte plek te hebben, bleek het ook privéterrein te zijn… Een bewoner kwam gelijk buiten om te kijken wat er gaande was. Sven vroeg aan hem of hij nog een leuke plek wist en dat wist hij wel, namelijk: Vietonen. Hij legde ons uit hoe we daar konden komen en wij volgden dus die route. Toch kregen we het voor elkaar om de verkeerde afslag te nemen, oepsie! Maar elk nadeel heeft zijn voordeel, want we kwamen een ander plekje tegen waar we even konden vissen. Er zat veel drap in het water, maar weinig vis helaas. Elke keer dat we de hengel binnenhaalden, hing er wel weer zeewier aan. Dus we besloten een ander plekje te zoeken. Dat zoeken duurde erg lang, dus besloten we nog een keer te zoeken naar de plek die die meneer had genoemd. Ik had op Google Maps de mogelijke locatie opgezocht en zo gingen we die kant op. Onderweg moesten we opeens keihard op de rem: een rendier! En daarna volgen er nog veel meer, we hebben er wel drie op de weg gezien en een stuk of zes in een open veld.

Na 25 minuten rijden, zagen we het bordje “Vietonen”. Gelijk aan de rechterkant een strandje met rustig water en heel mooi uitzicht. Dat werd onze visplek. We legden ons kleedje neem en wilde de hengel uitgooien, maar op dat moment hoorden we geritsel: weer een rendier! Maar nu op zo'n 5 meter afstand. Super leuk! Toen we gewend waren aan dat rendier naast ons, hebben we wat gehengeld, gebarbecued en weer gehengeld. Helaas werkte de hengel niet optimaal, de stop van de molen werkte niet. Het vissen werd daardoor iets minder leuk. We hebben ook een keer gehad dat de blinker vast zat en we het draad helaas moesten doorknippen. Sven kreeg het op een of andere manier voor elkaar om het draad weer te vangen. De blinker zat nog steeds vast natuurlijk, dus we hadden er niet veel aan, maar het was wel toevallig! Om 20.30 uur waren we er klaar mee en gingen we weer naar huis. Ondanks we niks hebben gevangen, heb ik een leuke dag gehad.

Vandaag was iets minder druk dan voorgaande dagen, maar daar waren we ook wel aan toe. De avond sluiten we lekker rustig af met een boek.

1. Opa Jan en oma Janny:
    16 augustus 2019
    Ben je ze nog niet zat? 🤣🤣
  2. Dirk:
    16 augustus 2019
    Top
  3. Miny:
    17 augustus 2019
    Wat een geweldige mail.Gisteren hier geen internet dus wat later antwoord.Jullie maken wel heel veel mee.In deze ene week meer dan anders in 3 weken.Had Sven niet kunnen zwemmen naar zijn blinker.Grapje.Geniet nog maar vee.lAl veel byzondere dingen meegemaakt.Groeten Opa Oma G