Wasje draaien & bakken

8 september 2019 - Rovaniemi, Finland

Vanochtend begon de dag om 9.00 uur. Ik ging mijn kamer weer vegen en daarna rustig ontbijten. Toen ik naar buiten keek, wist ik het al: hele dag regen… Ik had daarom ook echt geen zin om naar buiten te gaan, maar ook geen zin om de hele dag serie te kijken of te kleuren ofzo… Na even met Claire te kletsen, kwam ik op het idee om koekjes te bakken. Daarvoor moest ik nog wel wat dingen in huis halen, dus ik moest toch maar naar buiten. Gelukkig was het op dat moment even droog, dus ik ging keihard naar de Prisma fietsen. Hier haalde ik bakpoeder, chocolade, vanille-extract en nog wat ingrediënten.

Toen ik thuis kwam, was het tijd om te lunchen en voor mijn huiswerkopdracht. De opdracht was om een foto te plaatsen in een online omgeving genaamd Padlet. Op deze foto moest te zien zijn wat ik het meest opvallend of interessant vind aan de natuur, cultuur of historie van Finland. Ik koos voor een foto met één van de meren in Finland.

Om 14.00 uur was het alweer tijd om te wassen, Ik had namelijk twee wasmachines gereserveerd om een donkere was en witte was te draaien. Ik had deze keer ook mijn sloffen gewassen, dus die zien er weer als nieuw uit. De wasmachines beneden doen 45 minuten over een wasbeurt, dus tijdens het wachten kon ik beginnen met koekjes maken. Ik ging chocolate chip cookies maken. Eerst moest ik de chocoladereep in kleine stukjes hakken, wat een gedoe! Ik had een pure chocoladereep gehaald, want dat leek me het lekkerst en ik had een zakje met witte chocolade stukjes gehaald, want die hoefde ik dan niet te breken. Volgende keer haal ik alleen maar chocoladestukjes… Vervolgens mocht ik beginnen met het deeg. Koekjesdeeg maken met een garde is vrij lastig, dus ik ging ouderwets kneden. Ik zat dus lekker met mijn handen in de beslagkom en toen ging mijn alarm: was is klaar! Dus ik met een lepel al het beslag van mijn handen vegen en daarna mijn handen met warm water en dreft gewassen. Ik had natuurlijk geen zin in beslag aan mijn schone kleren. Een deel van mijn was deed ik in de droger en het andere deel ging ik ophangen. De droger duurt 30 minuten ongeveer, dus na het ophangen, ging ik snel verder met mijn koekjes. Hup de oven in!

Nadat ik mijn was ook uit de droger kon halen, was het alweer tijd voor F1. Het was een spannende en leuke race! Een race duurt vaak 1,5 tot 2 uur. Na de race ging ik eventjes douchen om weer energie te verzamelen om eten te koken. Vandaag ging ik doperwtjes eten. Ik had me daar al de hele dag op verheugd!

Deze avond heb ik gezellig gebeld met mijn ouders en Rens (en mijn hamster Beer was er ook gezellig bij) en daarna heb ik nog met opa Wim en oma Miny gebeld. Verder ga ik deze avond weer eens niksen. Dat doe ik bijna de hele dag al, oeps!

1. Dirk:
    ;)
  2. Merel:
    8 september 2019
    Haha deeg maken met een garde kan inderdaad niet zo goed. Geniet van de koekjes
  3. Miny:
    8 september 2019
    Jawel deeg maken met je handen.Deden we vroeger altijd. Nl.na de 2 de wereldoorlog waren er geen mixers. En lekker met je handen kneden en na afloop niet wassen maar lekker aflikken.Dat je dat maar weet.Lieve Lot .Blijf genieten dikke kus Opa Wim en Oma Miny.
  4. Opa en oma:
    9 september 2019
    Nou we houden ons aanbevolen voor de lekkere koekjes.

PS heb Claire ook geholpen of alleen met het opeten..

Als je weer terug bent, heb je een hoop te doen, koken, bakken en lekker smullen.

Knuffel opa en oma
  5. Dirk:
    9 september 2019
    Nou, ik weet wel wat wij krijgen als we bij jou komen, lekker! En dan heb ik het niet over de doperwtjes😂
    Dikker kus ook vanBeer🐹