Off to Finland!

12 augustus 2019 - Jyväskylä, Finland

Vandaag moesten we om 5.00 uur opstaan. We wilden om 5.30 in de auto zitten onderweg naar Schiphol. Zoals ik al had verwacht, kon ik niet zo goed slapen; ik was veel te enthousiast en druk om te slapen. Ik wilde gewoon zo graag dat de wekker ging en we naar Finland konden gaan :) Toen de wekker eindelijk ging, verliep alles soepel en zaten we lekker optijd in de auto met een appeltje en een flesje water.

Op het vliegveld aangekomen, zaten m’n zenuwen zo hoog dat ik er misselijk van werd. Blegh, het was zo officieel dat ik voor vijf maanden niet in Nederland zou zijn en dus mijn familie en vrienden zou moeten missen. Svens moeder bracht ons naar het vliegveld en we namen afscheid net voor de douane. Ja, daar gaan we weer… Afscheid nemen… Ik hoorde mezelf zeggen: “Niet weer huilen Lot, je moet nu focussen op de leuke tijd die komen gaat!” Of het werkte? Nou nee, maar toen ik uitgezwaaid was, was ik er klaar voor. Dus daar ging ik, hup door de douane (dat ging vrij snel). Daarna gingen Sven en ik bij La Place ontbijten. Om mijn zenuwen onder controle te houden, ging ik even mijn favo serie ‘Glee’ kijken. Niets is zo fijn als even zo’n luchtige serie kijken ;) Na 2,5 uur wachten, konden we boarden. Het vliegtuig had wat vertraging, maar verder was het een prettige vlucht.

Toen we aankwamen op het vliegveld in Helsinki was al vrij duidelijk welke kant we op moesten voor de bagageband en later ook voor de trein; om de 5 meter zagen we wel een bordje waar het op stond. Met mijn studie leer ik veel over culturen en modellen die met cultuur te maken hebben; deze bordjes zijn typische gevallen van “uncertainty avoidance” uit het Hofstede model (even een wijze les).

Nou goed, we moesten ons in Helsinki een aantal uur (van 14.30 tot 18.30 uur) vermaken voordat we met de trein naar Rovaniemi konden. Wachten duurt lang… En al helemaal als je al vanaf 5 uur op bent en je je beseft dat het nog zo’n 17 uur zou duren totdat we in Rovaniemi aan zouden komen. Al met al is het het allemaal waard. We stapten op de trein en de kamer bleek een beetje klein door mijn twee reuze koffers… We moesten bijna een planning maken voor wie wanneer mocht staan haha! Maar als je dan naar buiten kijkt tijdens de reis, is het het allemaal waard. Sven en ik gingen in het restaurant van de trein zitten met een wijntje (veel te duur overigens) op tafel en genieten van een heerlijk begin van de vakantie. We mogen zeker niet klagen, want de reis is vlekkeloos verlopen (moet ik ook toegeven dat ik erg leuk gezelschap bij me heb).

We hebben de avond afgesloten met een filmpje en dan is het tijd om te slapen. Morgen komen we om 7.15 uur aan in Rovaniemi en we willen de dag uitgerust kunnen beginnen.

1. Opa Jan en oma Janny:
    12 augustus 2019
    Dit heb je alvast gehad en goed verlopen.
  2. Opa Jan:
    12 augustus 2019
    Ben nu al benieuwd naar je volgend verslag .leuk geschreven. En voor nu lekker slapen
  3. Ada Garssen:
    13 augustus 2019