Leirikeskus Leirikari

22 september 2019 - Rovaniemi, Finland

Ik ben weer terug van het weekendje in Leirikari. Leirikari is de naam van de blokhut waar ik het afgelopen weekend verbleef.

Dag 1 Vrijdag

Vrijdag had ik in de ochtend school en ‘s middags pakte ik mijn spullen voor het weekend. Ik had met Fija en Joni al boodschappen gedaan (voor snacks en drinken). Voordat ik dit weekend wegging had ik nog even kort met Sven gebeld, dat was wel even fijn.

Om 13.00 uur ongeveer gingen Joni en ik naar Fija, om daar als lunch pizza te eten die Fija’s vriend had gemaakt. Het was heerlijk!

Om 16.30 uur ongeveer liepen we naar de verzamelplaats waar de bus zou komen om ons naar Leirikari te rijden. We waren de eerste die de bus in gingen, dus ik kon lekker voorin zitten. Er waren nog een aantal tussenstops: het centrum om andere studenten op te halen, Kuntotie om andere studenten op te halen en de K-citymarket om nog nodige boodschappen te doen.

Toen we aankwamen bij Leirikari werd de kamerindeling genoemd. Uiteraard sliepen Joni, Fija en ik alle drie op een andere kamer… Dat viel gewoon te verwachten. Gelukkig wist Joni al snel iemand aan te wijzen die met mij kon ruilen, dus toen sliep ik op dezelfde kamer als Fija. Helaas kon Joni niet ruilen met iemand, maar het was alleen om te slapen, dus dat scheelt. Iedereen legde hun spullen op de juiste kamer en daarna werden we allemaal in de gezamenlijke ruimte verwacht. Er werden wat regels uitgelegd en daarna werd een spel uitgelegd dat we het hele weekend zouden doen: een moordspel. Het spel ging als volgt: iedereen schreef zijn/haar naam op een papiertje en die moesten we in een doos doen. Vervolgens moest iedereen een briefje uit de doos pakken en daar stond dan op wie jij moest vermoorden. Vermoorden moest je doen door een knuffel te geven. Als je iemand had vermoord, kreeg je het briefje van degene die jij knuffelde. Zo kreeg je elke keer een nieuwe naam om te vermoorden en als degene die jij vermoordt al anderen had vermoord, kreeg jij die ook. Uiteindelijk was de winnaar degene met de meeste moorden.

Ik heb niemand kunnen vermoorden, want ik werd al vrij snel vermoord… Oeps!

Na alle uitleg gingen we een spel genaamd bezzerwizzer doen. Het is een soort trivia spelletje, alleen dan kun je met dit spel een vraag van de tegenstander beantwoorden (je weet het dan beter → bezzerwizzer) of een vraag omruilen. Dit deden we met twee teams bestaande uit drie personen. Erg leuk spel! Wij deden het natuurlijk in het Engels, maar hij is er ook in een Nederlandse versie!

Rond 21.30 uur kregen we de mogelijkheid om worstjes en marshmallows bij het vuurtje te eten. Dat was dus ook erg leuk.

Verder hebben we deze avond spelletjes gedaan. Om 1.00 uur ongeveer moest het in het gebouw stil zijn en konden degenen die nog verder wilden feesten naar een soort schuurtje. Joni, Fija en ik waren al vrij moe dus gingen lekker naar bed.

Dag 2 Zaterdag

Zaterdagochtend moesten we om 9.30 uur ontbijten. Om 8.00 uur vonden sommige mensen op mijn kamer het tijd om zich klaar te maken, dus vanaf dat moment was de rust ver te zoeken… Als ontbijt hadden we gewoon brood met ham, kaas of kipfilet.

Na het ontbijt hadden we de mogelijkheid om te wandelen. Joni moest het ontbijt even opruimen, dus Fija en ik wachtten op haar. Opeens ging de groep wandelaars al weg, dus toen hadden we maar besloten met z’n drieën te lopen. Na de wandeling konden we voetballen, maar wij kozen ervoor om binnen een spelletje te doen. Rond 12.30 uur konden we lunchen. De lunch bestond uit: gemarineerde kip, een mix van aardappel en wortel en een groentemix uit de oven. Dit was best lekker.

Na de lunch stond de checkpoint game op de planning. Dit was een zelfde soort spel als de student race in de introductieweek (The foreign reindeer). Ik had heel veel geluk en zat bij Fija in het team. Het team bestond uit één jongen en zes meiden. De jongen heet Batuhan en daarom noemde we ons team: Batu’s angels. Bij onze teamnaam, hadden we ook een team lied. Deze ging zo: “I wish I was an angel, one of Batu’s angels. I guess I am an angel, one of Batu’s angels.” Er waren zes checkpoints en bij ieder punt moesten we een bepaalde opdracht doen. Dit waren de checkpoints:

Checkpoint 1 → Snoepje eten: hier moesten we een touwtje om onze middel knopen en aan het einde een snoepje vast knopen. We moesten zorgen dat iedereen één snoepje had gegeten, dus wij dachten als iedereen nou bij iemand het snoepje er af eet, dan zijn we snel. Dus dat deden we en we waren ook vrij snel!

Checkpoint 2 → Finse liedjes: hier moesten we beschrijven of tekenen waar het Finse lied dat werd gespeeld over ging. Ook dit ging ons best goed af.

Checkpoint 3 → Kont schudden: hier moesten we een bakje om onze middel knopen met daarin vier pingpong balletjes. We moesten deze zo snel mogelijk eruit krijgen door te springen en met je kont te schudden. Batuhan deed dit in 6 seconden en de rest rond de 20 seconden, dat was echt goed!

Checkpoint 4 → Komkommer naar de overkant: bij dit punt moesten we een komkommer tussen onze benen doen en zonder onze handen te gebruiken, moest de komkommer naar de overkant en weer terug. Ik had geluk, want ik ging als eerste dus mocht de komkommer nog wel met mijn handen tussen mijn benen doen. Vanaf dat moment mocht het niet meer met onze handen. Dus als tijdens het rennen de komkommer viel, moest iemand die met zijn mond oppakken en terug doen. Zoals ik al zei had ik geluk en ging het bij mij best goed, maar daarna moest ik hem bij Fija tussen haar benen doen en dat was super moeilijk! Batu heeft een aantal meiden maar gewoon opgetild en zo meegenomen met de komkommer tussen hun benen. Vervolgens moesten we nog de komkommer zo snel mogelijk eten en iedereen moest minimaal een hapje van de komkommer. Nou dat laatste was super makkelijk (voor mij in ieder geval)!

Checkpoint 5 → Quiz: bij dit punt moesten we vragen over Finland en Rovaniemi beantwoorden. Deze vragen waren lastig, maar samen kwamen we er wel uit.

Checkpoint 6 → Film uitbeelden: hier moesten we twee film scenes naspelen. Eerst moesten twee mensen een kaartje trekken en daar stond dan op welke film en vervolgens liet de begeleider de scène die ze na moesten spelen zien. Vervolgens werd het nagespeeld. De eerste scène was van Titanic en de tweede scène (deze deed ik met Fija) was uit Harry Potter the Goblet of Fire.

Na het spel gingen we avondeten: rijst, runderreepjes en salade. Het vlees was een beetje droog, maar verder prima. En bij mijn rijst gooide ik natuurlijk suiker! Zoals gewoonlijk vinden mensen dat raar, maar ik heb het wel voor elkaar gekregen dat Fija en Bram het gingen proeven.

Na het eten was het tijd voor de MOVIE NIGHT. Dus Fija, Joni en ik gingen ons omkleden. Gelukkig pakte onze outfit vrij goed uit en kon bijna iedereen raden wat wij waren. Nadat we ons hadden omgekleed gingen we weer in de teams van vanmiddag zitten. Het was tijd voor een quiz en aan de hand daarvan was er een winnaar. Wij hoorden dat wij tot nu toe op een gedeelde eerste plek stonden, dus we moesten extra onze best doen. Helaas ging deze quiz bij ons niet super goed… Maar omdat we meer punten hadden dan de rest, hebben we uiteindelijk gewonnen! YEAH! We wonnen een fles halfzoete witte wijn, dus die deelden we met z’n zevenen. Daarna moesten we een modeshow lopen om mee te doen aan de wedstrijd voor beste outfit, maar Joni, Fija en ik wisten dat niet dus wij deden automatisch niet mee. Oepsie… Toch was het erg leuk en gezellig. Zoals beloofd staat de foto online!

Na de prijsuitreiking gingen we weer lekker spelletjes doen en iedereen kon zijn gang gaan.

Rond 1.00 uur gingen we weer naar bed.

Dag 3 Zondag

De laatste dag begon om 11.00 uur met een brunch. De brunch bestond uit: brood met ham, kaas of kipfilet, maar er waren ook wafels! Dus dit was sowieso de beste maaltijd van het weekend. Na de brunch gingen we opruimen. Met zoveel mensen opruimen is niet heel handig, maar uiteindelijk was alles schoon.

Na het schoonmaken, moesten we naar buiten. Hier werd de prijsuitreiking voor het moordspel gehouden en tot slot maakten we nog een groepsfoto.

Ik heb een leuk en druk weekend gehad. Ik ben nu super moe en ga verder vandaag lekker niksen.

1. Miny:
    22 september 2019
    Wat een mooi weekend heb je gehad met heel veel opdrachten.Begrijp dat je moe bent.Maar het geheel komt voor mij over als super georganiseerd.Je maakt wat mee daar in het noorden.Nooit tijd om je te vervelen.In het spel ben je ook wel heel goed.Zoal Nederlanders ook moeten zijn.Mooi om op terugtekijken en wij op het verhaal.foto’s uniek.
  2. Merel:
    23 september 2019
    Lijkt me een heel leuk gezellig weekend!
  3. Opa en oma:
    24 september 2019
    Heerlijk zo'n leuk, gek weekend met van alles wat.