The first orientation day

20 augustus 2019 - Rovaniemi, Finland

Vandaag was een dag vol informatie en indrukken. Om 8.30 uur ging mijn wekker. Ik ging eerst even de was opvouwen die ik gisteren had opgehangen en daarna ging ik me klaar maken voor de eerste oriëntatiedag

We moesten om 9.40 uur voor het gebouw (waar ik woon) verzamelen. Dus om 9.35 uur gingen Claire (mijn huisgenoot) en ik naar beneden. Vervolgens hebben we daar nog zo’n tien minuten gewacht voordat we naar het schoolgebouw gingen. Het schoolgebouw bestaat uit drie delen: deel A, deel B en deel C. Ik kan les krijgen in elk deel, dus daarvoor moet ik mijn rooster goed in de gaten houden. Naast de begane grond zijn er twee verdiepingen. Ik denk dat ik wel snel weet waar ik wat kan vinden, het zag er namelijk niet erg moeilijk uit.

De dag duurde van 9.40 uur tot 15.00 uur. We begonnen in een grote collegezaal met alle exchange studenten. We kregen eerst een welkomstwoordje van het hoofd van de international relations. Vervolgens stelde het International Team zich voor en daarna nog het team van de student tutors
Na het algemene praatje kwam iemand van de studentenorganisatie ROTKO om te vertellen over de Student Card. Met deze kaart krijg je korting op het openbaar vervoer, op sommige winkels en je kan er goedkope maaltijden mee kopen op school. Deze kaart heb ik vandaag dus gelijk even besteld. Daarna kregen we allemaal een goodiebag met een potlood, wanten, een buff, een notitieboekje en een mapje met allemaal informatie.
Daarna kregen we een rondleiding door de school. Deze was kort, maar krachtig. Ik denk dat de tutors zin hadden in de lunch, want om 11.20 moesten we al lunchen. In de kantine konden we voor €2,40 lunch halen, bestaande uit: salade, brood en een hoofdmaaltijd. Voor de hoofdmaaltijd konden we kiezen tussen: soep, spaghetti, zalm-aardappelmix of gekookte aardappel met vlees. Ik koos het laatste.

Na de lunch kregen we nog wat algemene informatie over o.a. de Finnish personal identity code. We moeten allemaal zo’n code aanvragen, omdat we hier langer dan drie maanden verblijven. Vervolgens deden we een kennismakingsronde door de zaal (naam, studie en afkomst). Er zijn vrij veel Nederlanders en Belgen en verder zijn er (voor zover ik heb onthouden) Fransen, Spanjaarden, Aziaten, Duitsers, Hongaren en Britten; super gevarieerd dus! In de Tourism klas zitten wel alleen maar meiden. Nadat we alle algemene informatie hadden verkregen, gingen we naar een computerlokaal om te leren hoe de systemen (zoals het rooster of de schoolmail) van deze school werken. Om 15.00 uur kwam een einde aan alle informatie, gelukkig. Het was wel weer genoeg voor vandaag.

Toen ik thuis kwam, pakte ik gelijk mijn laptop om de blog van gisteren te schrijven en eigenlijk ook die van vandaag. Vanavond staat er niks op mijn planning en doe ik het even rustig aan.

1. Dirk:
    20 augustus 2019
    Nou ziet er goed uit, ook goedkoop eten op school
    Succes
  2. Ada Garssen:
    20 augustus 2019
    Lieve Lot, heb je me daar je eigen buff gekregen!, Leuk staat er Rovaniemi op of een foto van de kerstman! :). Kan me voorstellen dat je moe bent na zo'n dag, alles in het engels en maar onthouden. Je kon kiezen uit lekker maaltijden! Ligt je vriezer al vol kaneelbullar? Jammie!
    Nou meid, lekker slapen vanavond, morgen weer een leuke dag!
    dikke kus mama
  3. Margriet:
    Leuk geschreven, Lot! Blijf gezellig foto’s sturen.💋💋💋
  4. Opa en oma:
    21 augustus 2019
    Ja zo doorgaan zou ik zeggen..
    Als de docent een man is by tourism is wel de haan in t kippenhok.

Veel plezier he..