Een beetje informatie en een beetje ontspannen

21 augustus 2019 - Rovaniemi, Finland

Vandaag begon de dag wat later dan normaal, ik hoefde namelijk pas om 11.00 uur op school te zijn. Dus ik ging vanochtend lekker op mijn gemakje ontbijten. Claire en ik liepen samen met drie andere meiden naar school. Vandaag was “de school” trouwens de University of Lapland in plaats van Lapland University of Applied Science. Dit hadden ze gedaan, zodat ze de algemene informatie aan alle exchange students tegelijkertijd konden vertellen.

De ochtend begon met algemene informatie over Rovaniemi: hoe zag Rovaniemi er eerst uit, wat zijn ze nu aan het verbouwen, wat is populair om te doen, zijn er veel toeristen etc.
Vervolgens kregen we informatie over de organisatie DAS. Dit is de organisatie die over een aantal studentenflats, waaronder die van mij, gaat. Dus zij regelen dat je in zo’n kamer terecht komt, de huur, reparaties etc. Ook hadden ze het over recycling. Het is namelijk de bedoeling dat we (net zoals in Nederland) groen en plastic scheiden van restafval.

Na de algemene info over de studentenflats en Rovaniemi zelf kwam er iemand die ging over het welzijn van de studenten. Hij heeft een organisatie Lapin Korkeakoululiikunta. Hier kun je als student een goedkope Sport Pass kopen voor een semester of een heel schooljaar. Er is een vast programma elke dag en je kan met deze pas deelnemen en wat je leuk vindt; zwemmen, volleybal, badminton, fitness, boksen en zo zijn er nog meer sportactiviteiten. Dus ging ik zo’n sportpas bestellen.

Nadat ik alle informatie had verkregen, ging ik even boodschappen doen bij de Prisma (ja ja, daar is hij weer). Ik ging op de fiets er naartoe. Ik ben blij dat ik een fiets heb, want zo kom ik in 10 minuten overal. Ik hoor veel studenten balen dat ze lang moeten lopen naar het centrum of naar de Prisma. Bij de Prisma heb ik trouwens kanelbullar om af te bakken gevonden, dus dat is super fijn (en erg lekker)!

Na de boodschappen ging ik me omkleden en was het tijd om weer eens te gaan hardlopen. Nou, dat was een leuk idee, tot het na 700 meter keihard ging regenen en ik dus maar naar huis ben gerend. Ik ging niet douchen vanwege zweet, maar vanwege nat zijn van de regen. Na het douchen ging ik even mijn nagels lakken.

Vanavond ga ik een spelletje (Qwixx) doen met mijn moeder via Whatsapp videobellen. Daarna sluit ik de avond af met een boek en een filmpje.

1. Dirk:
    4 maanden lang kanelbullar heerlijk
  2. Miny:
    21 augustus 2019
    Fantastisch zoals je studentenleven nu vorm krijgt in Rovaniemi.Mooi verhaal.Veel succes.In gedachten zie ik je daar al fietsen.Veel succes en bedankt voor je verslag.kus Miny
  3. Merel:
    21 augustus 2019
    Lekker kanelbullar! Komend weekend, als ik thuis ben doe ik ook een x mee met qwix
  4. Ada Garssen:
    21 augustus 2019
    Jammie kanellbullar!, Kan je alvast uitzoeken welke de lekkerste is!. Goed dat je een sportpass hebt aangeschaft meid, heb je wat te doen als de dagen korter worden.
    Vanavond Quixxen, gezellig!
    dikke kus!
  5. Opa en oma:
    22 augustus 2019
    Waar moest je die pas ook alweer halen? (grapje) hoe spreek j dat in hemelsnaam uit. ha ha ha .. IK weet niet hoe ik een smilie moet maken, maar het is elke keer weer leuk om je verslag te lezen!! Ik krijg steeds meer zin om om een hoekje te kijken.
    knuffel Opa en Oma